ورزش یوگا، به عنوان یک ورزش و مدیتیشن باستانی، در جامعه پرمشغله امروز محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. برای بسیاری از افراد، یوگا دوری از زندگی پر هرج و مرج و شلوغ آنها است. حرکات یوگا برای ذهن و جسم مزایای زیادی دارد. امروزه با انجام ورزش یوگا در خانه بسیاری از خانم های جهان میزان سلامتی جسمی و روحی خود را حفظ کرده و حتی افزایش داده اند. در بسیاری از جوامع خانواده هایی که زنان ورزش یوگا را انجام می دهند آرامش و سلامتی بسیاری دارند.

انواع یوگا

یوگا برای انتقال پیام معنوی و جلسات راهنمای خود، اغلب از تصاویر درختی با ریشه، تنه، شاخه ها، شکوفه ها و میوه ها استفاده می کند. هر “شاخه” یوگا تمرکز و مجموعه ای از ویژگی های متفاوت را نشان می دهد.

شش شاخه یوگا عبارتند از:

نزدیک شدن به یوگا با هدف خاص می تواند به فرد کمک کند تا تصمیم بگیرد کدام شاخه را دنبال کند.
یوگا انواع مختلفی دارد. هاتا (ترکیبی از سبک های مختلف) یکی از محبوب ترین سبک هاست. این نوع بیشتر حرکات فیزیکی از یوگا را دارد تا یک فرم ثابت و مراقبه ای داشته باشد. یوگای هاتا روی تمرینات کنترل شده با نفس تمرکز دارد. به دنبال آنها یک سری آشانا (حالت های یوگا) وجود دارد که با یک دوره استراحت پایان می یابد.
هدف در طول تمرین یوگا این است که خود را از نظر جسمی به چالش بکشید، اما احساس خستگی نکنید. در این زمان، تمرکز روی نفس شماست در حالی که ذهن شما پذیرفته و آرام است.

یوگای هاتا: این شاخه جسمی و ذهنی است که برای تقویت بدن و ذهن طراحی شده است.
یوگای راجا: این شاخه شامل مراقبه و پیروی دقیق از یک سری مراحل انضباطی است که به عنوان “هشت اندام” یوگا شناخته می شوند.
یوگای کارما: این یک مسیر خدماتی است که هدف آن ایجاد آینده ای عاری از منفی و خودخواهی است.
یوگای باکتی: هدف آن ایجاد مسیر فداکاری، راهی مثبت برای هدایت احساسات و پرورش پذیرش و تحمل است.
یوگا جننا: این شاخه از یوگا در مورد خرد، راه دانشمند و رشد عقل از طریق مطالعه است.
یوگای تانترا: این مسیر آئین، مراسم یا پایان یک رابطه است.

 

توپ پیلاتس و یوگا تراباند

ویژگی های این محصول:

  • قطر 25 سانتی متر
  • 120 گرم
  • پلاستیک فشرده

 

فواید یوگا به بخش های زیر تقسیم می شود

یک تصویر بهتر از بدن

یوگا باعث افزایش آگاهی درونی می شود. در لحظه فعلی توجه شما را به توانایی های بدن متمرکز می کند. به رشد نفس و قدرت ذهن و بدن کمک می کند. این در مورد ظاهر فیزیکی نیست.
باشگاه های یوگا معمولاً آینه ندارند. این امر به این دلیل است که افراد می توانند آگاهی خود را به جای شکل ظاهری یا افراد اطراف به درون متمرکز کنند. بررسی ها نشان داده است که کسانی که یوگا تمرین می کنند نسبت به افرادی که یوگا تمرین نمی کنند، از بدن خود آگاهی بیشتری دارند. آنها همچنین از بدن خود راضی ترند و انتقاد کمتری داشتند. به همین دلایل، یوگا به بخشی جدایی ناپذیر در درمان اختلالات خوردن و برنامه هایی تبدیل شده است که باعث ایجاد تصویر مثبت در بدن و عزت نفس می شوند.

 

یوگا و لاغری و افزایش آگاهی

افرادی که یوگا تمرین می کنند و داری آگاهی ذهنی بیشتری هستند، با بدن خود هماهنگی بیشتری دارند. آنها ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به نشانه های گرسنگی و احساس سیری داشته باشند.
محققان دریافتند افرادی که حداقل به مدت 30 دقیقه یک بار در هفته و به مدت حداقل چهار سال یوگا تمرین می کنند، در دوران بزرگسالی وزن کمتری دارند. افرادی که اضافه وزن داشتند در واقع وزن کم کردند. به طور کلی، کسانی که یوگا تمرین می کردند در مقایسه با افرادی که یوگا تمرین نمی کردند، شاخص توده بدنی (BMI) کمتری داشتند. محققان این امر را به ذهن آگاهی نسبت می دهند. آگاهانه خوردن می تواند به رابطه مثبت تری با غذا و غذا خوردن منجر شود.

آجر یوگا مدل شارک

ویژگی های این محصول:

  • ابعاد: 24x12x8 سانتی‌متر
  • 350 گرم
  • جنس: فوم تاتمی مرغوب
  • قابل شستشو

 

تقویت تناسب اندام

یوگا به دلیل توانایی خود در تسکین تنش و اضطراب در ذهن و بدن مشهور است. اما همچنین می تواند در توانایی ورزشی فرد تأثیر بگذارد.
محققان گروه کوچکی از افراد کم تحرک را که قبلاً یوگا تمرین نکرده بودند، مورد مطالعه قرار دادند. پس از هشت هفته تمرین یوگا حداقل دو بار در هفته و در مجموع 180 دقیقه، شرکت کنندگان از قدرت و استقامت عضلانی، انعطاف پذیری و تناسب اندام قلبی بیشتری برخوردار بودند.

 

مزایای یوگا بر قلب و عروق

چندین مطالعه کوچک نشان داده است که یوگا تأثیر مثبتی بر عوامل خطرزای قلبی عروقی دارد. این امر به کاهش فشار خون در افرادی که فشار خون بالا دارند کمک می کند. به احتمال زیاد یوگا “حساسیت گیرنده بار” را بازیابی می کند. این به بدن کمک می کند عدم تعادل فشار خون را حس کند و تعادل را حفظ کند.

مطالعه دیگری نشان داد که تمرین یوگا باعث بهبود شاخص های چربی در بیماران سالم و همچنین بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونر می شود. همچنین سطح قند خون بیش از حد را در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین کاهش داده و نیاز آنها به داروها را کاهش می دهد. یوگا اکنون به دلیل مزایای قلبی عروقی و تسکین دهنده استرس در بسیاری از برنامه های توانبخشی قلب گنجانده شده است.

 

چاکراها

یوگا معتقد است که چاکراها نقاط مرکزی انرژی، افکار، احساسات و بدن جسمی هستند. طبق گفته معلمان یوگا، چاکراها نحوه تجربه واقعیت توسط افراد را از طریق واکنش های عاطفی، خواسته ها یا انزجارها، سطح اعتماد به نفس یا ترس و حتی علائم و اثرات جسمی تعیین می کنند.
هنگامی که انرژی در چاکرا مسدود می شود، گفته می شود که باعث عدم تعادل جسمی، روحی یا عاطفی می شود که در علائمی مانند اضطراب، بی حالی یا هضم ضعیف بروز می کند.
آساناها بسیاری از موقعیت های بدنی یوگای هاتا هستند. افرادی که یوگا تمرین می کنند از آسانا برای آزادسازی انرژی و تحریک چاکرای ناموزون استفاده می کنند.

 

انواع تشک یوگا

 

هفت چاکرای بزرگ وجود دارد که هرکدام تمرکز خود را دارند

Sahasrara: چاکرای “هزار چینه” یا “تاج” حالت هوشیاری خالص را نشان می دهد. این چاکرا در تاج سر قرار دارد و رنگ سفید یا بنفش نشان دهنده آن است. شامل مواردی از خرد داخلی و مرگ جسمی است.
آژنا : “دستور” یا “چاکرای چشم سوم” یک نقطه ملاقات بین دو جریان مهم انرژی در بدن است. آژنا با رنگ های بنفش، نیلی یا آبی عمیق مطابقت دارد، اگرچه تمرین کنندگان سنتی یوگا آن را سفید توصیف می کنند. چاکرای آژنا مربوط به غده هیپوفیز است که رشد و نمو را پیش می برد.
ویشودا: رنگ قرمز یا آبی نشان دهنده چاکرای “مخصوصاً خالص” یا “گلو” است. تمرین کنندگان این چاکرا را خانه گفتار، شنوایی و متابولیسم می دانند.
آناهاتا: چاکرای “لگدمال” یا “قلب” مربوط به رنگ های سبز و صورتی است. مسائل کلیدی مربوط به آناهاتا شامل احساسات پیچیده، دلسوزی، لطافت، عشق بی قید و شرط، تعادل، طرد شدن و رفاه است.
مانیپورا: رنگ زرد نشانگر چاکرای “نگین شهر” یا “ناف” است. تمرین کنندگان این چاکرا را با سیستم هضم و همچنین قدرت شخصی، ترس، اضطراب، رشد عقاید و گرایش به یک شخصیت درونگرا مرتبط می کنند.
Svadhishthana: پزشکان ادعا می کنند که چاکرای “پایه خود” یا “لگن” خانه اندام های تولید مثل، دستگاه ادراری تناسلی و غده فوق کلیه است.
مولادهارا: “حمایت ریشه” یا “چاکرای ریشه” در پایه ستون فقرات در منطقه استخوان دنبالچه است. گفته می شود که حاوی اصرارهای طبیعی ما در رابطه با غذا، خواب، رابطه جنسی و بقا و همچنین منبع اجتناب و ترس است.

جلوگیری از آسیب دیدگی

نکاتی برای جلوگیری از آسیب دیدگی در طول تمرین عبارتند از:
• گرم شدن با کشش های پویا قبل از ورزش، حداقل به مدت 5 دقیقه
• اطمینان از حفظ وضعیت و تکنیک مناسب و مشاوره با یک متخصص تناسب اندام در صورت عدم اطمینان از این موارد
• بازدم در حرکات نیاز به تلاش بیشتر و استنشاق در قسمتهای راحت تر تمرین
• استراحت در برخی از گروه های عضلانی حداقل 24 ساعت پس از تمرین آنها
• خنک شدن و کشش بعد از ورزش
• توقف فعالیت بدنی در صورت بیماری یا آسیب دیدگی

 

حرف آخر

ورزش یوگا باعث استقامت عضلانی، توانایی عضله برای ادامه انقباض در برابر مقاومت در طی یک دوره زمانی است و افراد می توانند با قدرت و تمرینات قلبی عروقی استقامت عضلانی خود را بهبود بخشند.