چرا کوهنوردی؟ کوهنوردی یک ورزش خوب است و بیرون رفتن از مزایای بارز آن می باشد. با این حال، دلایل کوهنوردی بسیار فراتر از مزایای جسمی است (که بسیار زیاد هستند) و یافتن یک زندگی سالم و شادتر است. داشتن یک سیستم ایمنی قوی مهمتر از همه است و از طریق کوهنوردی می توانید توانایی طبیعی بدن خود را برای مبارزه با بیماری تقویت کنید.

مزایای فیزیکی پیاده روی

دمبل قصد دارد با به اشتراک گذاشتن برخی از مزایای پیاده روی برای سلامتی جسمی شما شروع کند. در حالی که برخی از مزایای جسمی ممکن است مشهود باشد – مانند کاهش وزن – پیاده روی مزایای شگفت انگیزی دارد.

کوهنوردی برای قلب مفید است

کوهنوردی برای سلامت قلب و عروق عالی است. حتی کوهنوردی سبک می تواند ضربان قلب را تا حد متوسط بالا ببرد که به بهبود تناسب هوازی و استقامت کمک می کند. با گذشت زمان، بدن شما را به سطح جدیدی از تناسب اندام می رساند و می توانید طولانی تر، سریع تر و سخت تر کوهنوردی کنید، بدون اینکه احساس خستگی یا تنگی نفس کنید.

کوهنوردی همچنین می تواند سلامت قلب و عروق مانند فشار خون، سطح قند خون و کلسترول را بهبود بخشد. مطالعات نشان داده است که افزایش منظم در سطح متوسط می تواند به طور قابل توجهی فشار خون را کاهش دهد، تحمل گلوکز را بهبود بخشد و سطح کلسترول “بد” را با گذشت زمان کاهش دهد.
بنابراین اگر سلامت قلب و عروق برای شما نگران کننده است، کوهنوردی می تواند راهی عالی برای بهبود سلامت قلب شما باشد!

 

کفش کوهنوردی مدل آاپ

ویژگی های این محصول:

  • جنس زیره:فوم
  • نحوه بسته شدن کفش:بندی
  • ویژگی‌های تخصصی کفش:مقاوم در برابر سایش، قابلیت گردش هوا
  • ویژگی‌های زیره:آج دار

 

کوهنوردی تعادل را بهبود می بخشد

خیلی زود متوجه می شوید که تعادل شما بهتر شده است، در واقع پشت این علم وجود دارد.
هنگامی که در امتداد یک مسیر می روید، عضلات پا شما دائماً درگیر شده و منقبض می شوند تا ثبات و تعادل را در زمین های ناهموار فراهم کنند. از آنجا که اینها عضلات اصلی برای حفظ تعادل هستند با گذشت زمان تقویت می شوند، تعادل نیز بهبود می یابد.

اما فقط تثبیت عضلات نیست که تعادل را بهبود می بخشد. کوهنوردی همچنین به افزایش حس مالکیت کمک می کند، یعنی آگاهی ذهن از موقعیت و حرکت بدن نسبت به محیط اطراف. هنگام کوهنوردی، مغز در حال پردازش هر سنگ و ریشه ای است و اندازه گیری آنچه را که برای عبور از موانع لازم است، انجام می دهد. با تمرین، مغز در قضاوت درباره این موانع مهارت بیشتری پیدا می کند و در نتیجه تعادل بهبود می یابد.

هر چه پیرتر می شویم، برای جلوگیری از افتادن، بسیار مهم است که روی تعادل کار کنیم. کوهنوردی راهی سرگرم کننده برای بهبود تعادل در حالی که وقت خود را در خارج از منزل سپری می کنید است.

 

کفش کوهنوردی مردانه هامتو

ویژگی های این محصول:

  • مناسب کوهنوردي سبک
  • دارای عايق حرارتي
  • ویژگی‌های تخصصی کفش:انعطاف پذير و جذب شوک
  • ویژگی‌های زیره:آج دار

 

کوهنوردی به عضله سازی کمک می کند

همانطور که در بالا اشاره کردیم، یکی از مزایای کوهنوردی کمک به ایجاد عضلات تثبیت کننده در پاها برای بهبود تعادل است. اما کوهنوردی عضلات دیگر بدن از جمله بازوها و پشت را نیز تقویت می کند. در حقیقت، کوهنوردی تقریباً برای همه گروه های اصلی عضلانی بدن تمرین بسیار خوبی است! کوهنوردی در سربالایی در هنگام پیاده روی، مچ پا و باسن را درگیر می کند و در سراشیبی، گلوتها، پا، همسترینگ درگیر می شوند.

عضلات بازو و پشت را می توان هنگام پیاده روی از طریق استفاده از میله های کوهپیمایی یا حمل بسته ای متوسط تا سنگین تقویت کرد.

بنابراین اگر رفتن به باشگاه ورزشی سرگرم کننده نیست، یک بار کوهنوردی را امتحان کنید! این یک تمرین عالی برای کل بدن است و همانطور که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد، یک روش عالی برای آرام کردن ذهن و همچنین استرس است.

کوهنوردی می تواند تراکم استخوان را افزایش دهد

تراکم استخوان به مقدار ماده معدنی استخوان در استخوان های شما اشاره دارد. تراکم بالای استخوان برای جلوگیری از شکستگی استخوان و کاهش خطر پوکی استخوان مهم است. فعالیت های زیاد و تحمل وزن مانند پیاده روی با تقویت بافت استخوان به بهبود تراکم استخوان کمک می کند.

اما برای اینکه این فعالیت ها در افزایش تراکم استخوان موثر باشد، باید در سطح متوسط تا سطح بالا انجام شود. به عنوان مثال، تأثیر فیزیکی پیاده روی در یک مسیر شیب دار برای ایجاد تراکم استخوان مفیدتر از پیاده روی در امتداد یک مسیر مسطح است.

 

کفش کوهنوردی مردانه هامتو

ویژگی های این محصول:

  • کفی:قابلیت ارتجاعی، طبی
  • نحوه بسته شدن کفش:بندی
  • ویژگی‌های زیره:مقاوم در برابر سایش، آج دار
  • ویژگی‌های تخصصی کفش:مقاوم در برابر سایش

 

کوهنوردی به کاهش وزن کمک می کند

اگرچه این ممکن است هدف همه نباشد، اما اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، کوهنوردی راهی عالی برای انجام آن است.

تعداد کالری سوزانده شده در طی پیاده روی به عوامل زیادی مانند وزن، جنسیت و شدت هوازی بستگی دارد، اما اگر تازه شروع کرده باشید، حتی کوهنوردی سبک نیز می تواند باعث کاهش تدریجی وزن شود.
توصیه برای فعالیت بدنی برای بزرگسالان حداقل 150 دقیقه (2.5 ساعت) در هفته است. اگر هدف شما کاهش وزن است، سعی کنید با سه بار کوهنوردی 50 دقیقه ای در هفته در یک مسیر محلی شروع کنید.

مزایای ذهنی و احساسی کوهنوردی

کوهنوردی استرس را کاهش می دهد و فعالیت ذهنی را تقویت می کند.
تحقیقات زیادی در مورد این تصور وجود دارد که ارتباط با طبیعت باعث بهبود سلامت روان و رفاه می شود. خواه درخشش تماشایی غروب خورشید را داشته باشیم و یا به زمینه ای از گلهای وحشی خیره شویم، این تجربه های کوتاه احساس “فریب خوردن” توسط طبیعت می تواند احساس خوشبختی و کاهش استرس در ما ایجاد کند.

در دنیای امروز، استرس و بیماری های روحی مانند افسردگی و اضطراب برای بسیاری از مردم بخشی از زندگی روزمره است. اما گذراندن اوقات در طبیعت می تواند ما را به زمان حال برگرداند و باعث ایجاد احساس آرامش و آرامش در زندگی پرتلاطم ما شود.

 

عصای کوهنوردی مدل ANTISHOCK 200

ویژگی های این محصول:

  • جنس دسته:پلاستیک
  • ضربه گیر:دارد
  • یخ شکن:دارد
  • تعداد:جفت
  • قابلیت تنظیم:سه مرحله‌ای
  • جنس بدنه: آلومنیوم
  • قابلیت تنظیم دلخواه دو حالته ( ساده – فنردار )
  • دارای سیستم داخلی آنتی شوک برای از بین رفتن فشار به مچ دستان
  • دارای قابلیت تنظیم اندازه در سه مرحله کمترین حالت 60 و در بیشترین حالت نهایتا 135 سانتی‌متر

 

کوهنوردی به ما امکان می دهد تا از فناوری جدا شویم

زندگی از طریق تلفن ها و رسانه های اجتماعی ما می تواند منجر به اضطراب و مقایسه ناسالم شود، نیازی به گفتن نیست که زمان زیادی حال ما خراب است. برنامه های رسانه های اجتماعی به گونه ای طراحی شده اند که اعتیاد آور هستند، بنابراین مهم است که این مورد متعادل باشد و هر از چندگاهی از پریز برق جدا شوید و چه راهی بهتر از کوهنوردی.

خاموش کردن تلفن و کوهنوردی فرصتی برای زندگی در لحظه فعلی و جدا شدن از فشارهایی است که اغلب در روزمرگی احساس می کنیم.

کوهنوردی می تواند عزت نفس شما را بهبود بخشد

وقتی کارهای سختی انجام می دهید، ممکن است هنگام انجام آنها احساس خوبی نداشته باشید، اما بعد از آن چقدر احساس خوبی دارید؟ وقتی خود را به چالش می کشید، این احساس موفقیت می تواند منجر به بهبود عزت نفس شود.

مطالعه ای در سال 2010 نشان داد که حتی 5 دقیقه ورزش در فضای باز می تواند منجر به احساس اعتماد به نفس بیشتری در شما شود. بنابراین تصور کنید که بعد از یک روز کوهنوردی چه احساسی خواهید داشت. کوهنوردی می تواند شما را به احساس قدرت، توانایی، استقلال و آمادگی بیشتری برساند تا هر آنچه دنیا به سمت شما می اندازد، بپذیرید.

کوهنوردی می تواند بی خوابی را از بین ببرد و خواب را بهبود بخشد

تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم می تواند به رفع بی خوابی و بهبود الگوی خواب کمک کند. در حالی که دانشمندان کاملاً مطمئن نیستند که چگونه و چرا ورزش این کار را انجام می دهد، اما این ممکن است به توانایی آن در ایجاد ثبات در خلق و خو و از بین بردن فشار ذهن مرتبط باشد تا بدن و ذهن بتوانند آرام شوند.

نظریه دیگر این است که بیرون بودن و گرفتن نور طبیعی می تواند بر الگوی خواب تأثیر بگذارد. شاون استیونسون در کتاب خواب دقیق تر، توضیح می دهد که قرار گرفتن در معرض نور خورشید – به ویژه صبح – برای تولید ملاتونین (هورمون خواب) در شب بسیار مهم است.

بنابراین اگر برای شروع کوهنوردی به دلیل دیگری احتیاج دارید، داشتن یک خواب خوب در شب بهانه خوبی است.

 

عصا کوهنوردی پکینیو

ویژگی های این محصول:

  • جنس دسته: پلاستیک
  • ضربه گیر: دارد
  • یخ شکن: دارد
  • قابلیت تنظیم: دو مرحله‌ای
  • تعداد: یک عدد
  • کمترین ارتفاع: 70 سانتی متر
  • بیشنرین ارتفاع: 160 سانتی متر
  • وزن: 200 گرم

 

کوهنوردی حافظه و عملکرد مغز را بهبود می بخشد

هنگام کوهنوردی، خون به مغز جریان می یابد و اکسیژن و مواد مغذی مهم را با خود حمل می کند. مطالعات نشان داده است که این افزایش جریان خون باعث بهبود ارتباطات بین سلولهای عصبی در قسمت های مغز می شود که حافظه و عملکرد شناختی را بر عهده دارند. محققان دریافتند که افراد مسن که در کوتاه مدت ورزش می کنند، در مقایسه با افرادی که ورزش نمی کنند، حافظه ی بهتری دارند و با ورزش حافظه ی خود را ریکاوری می کنند.
ورزش، به ویژه در خارج از منزل، می تواند به تمرکز ما کمک کند و توانایی ما در پردازش اطلاعات را بهبود بخشد.

کوهنوردی همکاری ایجاد می کند

کوهنوردی راهی عالی برای ایجاد جامعه است. این نه تنها می تواند دوستی های جدیدی ایجاد کند، بلکه فعالیت های گروهی و پشتیبانی اجتماعی را فراهم می کند و احساس شک، نگرانی یا ترس را جبران می کند.

اگر در زندگی خود اشتیاق بیشتری به جامعه دارید، سعی کنید کوهنوردی کنید. این یک راه عالی برای دیدار با دوستان جدید و افراد همفکر است.

سخن پایانی

در طولانی مدت، کوهنوردی بخشی از زندگی شما می شود و سلامت جسمی شما را بهبود بخشد و احساس رفاه را از لحاظ اجتماعی و عاطفی افزایش دهد، که این یک پادزهر اصلی در برابر عوامل استرس زا در دنیای مدرن است.

همانطور که بدن و ذهن شما به شما نشان می دهد، هر زمانی که در طبیعت سپری می شود برای روح مفید است. گرچه علم این را هم ثابت می کند، اما بهترین اثبات این است که شما در پایان کوهنوردی چه احساسی دارید: لبخند روی صورت، اندام خسته و بعد از یک روز خوب بیرون از منزل، تازه می شوید.

آیا فواید کوهنوردی را تجربه کرده اید؟ در نظرات احساسات خود را با ما به اشتراک بگذارید!