برای داشتن تناسب اندام و سلامتی باید از نظر جسمی تحرک داشته باشید. فعالیت بدنی منظم می تواند شما را در برابر بیماری های جدی مانند چاقی، بیماری های قلبی، سرطان، بیماری های روحی، دیابت و آرتروز محافظت کند. دوچرخه سواری منظم یکی از بهترین راه ها برای کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با سبک زندگی بی تحرک است. دوچرخه سواری ورزشی سالم و کم تأثیر است که می تواند در تمام سنین از کودکان خردسال تا بزرگسالان از آن لذت ببرد. همچنین برای محیط زیست سرگرم کننده، ارزان و مناسب است. دوچرخه سواری تا محل کار یا مغازه ها یکی از کارآمدترین روش ها برای ترکیب ورزش منظم با برنامه روزمره است. تخمین زده می شود هر روز یک میلیارد نفر دوچرخه سوار می شوند، برای حمل و نقل، تفریح و ورزش.

برای آشنایی با بهترین دوچرخه ها با دمبل همراه شوید.

 

1- دوچرخه سواری برای سلامتی و تناسب اندام

فقط دو تا چهار ساعت در هفته طول می کشد تا بتوانید به طور کلی سلامتی خود را بهبود بخشید. مزایای دوچرخه سواری عبارتند از:

  • ضربه کم: باعث فشار و آسیب کمتری نسبت به سایر ورزش ها می شود.
  • یک تمرین خوب عضلانی: دوچرخه سواری هنگام رکاب زدن از همه عضلات استفاده می کند.
  • آسان: برخلاف برخی دیگر از ورزش ها ، دوچرخه سواری به مهارت بالای بدنی نیاز ندارد. اکثر مردم می دانند که چگونه دوچرخه سواری کنند و پس از یادگیری ، فراموش نخواهید کرد.
  • برای قدرت و استقامت مفید است – دوچرخه سواری باعث افزایش قدرت ، قدرت و تناسب هوازی می شود.
  • امکان استفاده به صورت سبک و سنگین دارد: در صورت بهبودی از آسیب یا بیماری، می توان برای شروع دوچرخه سواری را با شدت بسیار کمی انجام داد، از طرفی دیگر می تواند یک تمرین بدنی طاقت فرسا نیز باشد.
  • یک راه سرگرم کننده برای تناسب اندام: حسی که بعد از ماجراجویی که از سواحل پایین تپه ها و خارج از منزل به شما دست می دهد، باعث تغییر روحیه و انرژی فرد می شود و در همین حین کالری سوزی و تناسب اندام را در پی دارد.

 

دوچرخه کوهستان کراس مدل PULSE

ویژگی های این محصول:

  • مناسب: آقایان و خانم ها
  • سایز: 27.5
  • دسته: استیل
  • تعداد دنده: 21
  • میله زین: استیل
  • وزن: 20 کیلوگرم
  • جنس فریم: استیل
  • کمک فنر عقب: ندارد
  • دو شاخ: کمک دار فلزی
  • سیستم تعلیق: Hard Tail
  • طبق قامه: STEEL/3 SPEE
  • نوع ترمز: دیسکی مکانیکی

 

2- فواید دوچرخه سواری منظم برای سلامتی

دوچرخه سواری عمدتا یک فعالیت هوازی است، به این معنی که قلب، رگ های خونی و ریه ها همه تمرین می کنند. شما عمیق تر نفس می کشید، عرق خواهید کرد و دمای بدن افزایش پیدا می کند، که سطح کلی بدن را بهبود می بخشد.
از مزایای سلامتی دوچرخه سواری منظم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آمادگی قلبی عروقی افزایش یافته است
  • افزایش قدرت و انعطاف پذیری عضلات
  • تحرک مفصل بهبود یافته است
  • کاهش سطح استرس
  • بهبود وضعیت و هماهنگی
  • استخوان های تقویت شده
  • کاهش سطح چربی بدن
  • پیشگیری یا مدیریت بیماری
  • کاهش اضطراب و افسردگی

 

دوچرخه کوهستان کراس مدل Sigma

ویژگی های این محصول:

  • مناسب: آقایان و خانم ها
  • سایز: 27.5
  • دسته: استیل
  • تعداد دنده: 21
  • وزن: 18 کیلوگرم
  • طوقه : آلومینیوم
  • جنس فریم: استیل
  • دسته دنده : استیل
  • کمک فنر عقب: ندارد
  • دو شاخ: کمک دار
  • نوع ترمز: دیسکی مکانیکی

 

3- دوچرخه سواری و مسائل خاص بهداشتی

دوچرخه سواری می تواند سلامت جسمی و روانی را بهبود بخشد و احتمال بروز بسیاری از مشکلات سلامتی را کاهش دهد.

 

4- چاقی و کنترل وزن

دوچرخه سواری روش خوبی برای کنترل یا کاهش وزن است، زیرا باعث افزایش متابولیسم بدن، عضله سازی و چربی سوزی بدن می شود. اگر می خواهید وزن خود را کاهش دهید، دوچرخه سواری باید با یک برنامه غذایی سالم همراه باشد. دوچرخه سواری نوعی ورزش راحت است و می توانید زمان و شدت آن را تغییر دهید. این ورزش می تواند به آرامی و متناسب با شما ساخته شود.
تحقیقات نشان می دهد شما باید حداقل 8،400 کیلوژول (حدود 2000 کالری) در هفته با ورزش بسوزانید. دوچرخه سواری ثابت در هر ساعت حدود 1200 کیلوژول (حدود 300 کالری) می سوزاند. اگر دو بار در روز دوچرخه سواری کنید، کیلوژول های سوخته به زودی جمع می شوند. تحقیقات انگلیس نشان می دهد که هر روز نیم ساعت دوچرخه سواری در طی یک سال نزدیک به پنج کیلوگرم چربی می سوزاند.

 

دوچرخه کوهستان المپیا مدل SUMMER.S60

ویژگی های این محصول:

  • مناسب: آقایان و خانم ها
  • سایز: 26
  • دسته: آلومینیوم
  • تعداد دنده: 21
  • وزن: 16 کیلوگرم
  • سایز فریم: 17
  • طوقه : دو جداره آلومینیوم
  • جنس فریم: آهن
  • دسته دنده : موتوری
  • کمک فنر عقب: ندارد
  • دو شاخ: GRINO
  • نوع ترمز: لقمه ای

 

5- بیماری های قلبی عروقی و دوچرخه سواری

بیماری های قلبی عروقی شامل سکته، فشار خون بالا و حمله قلبی است. دوچرخه سواری منظم قلب، ریه ها و گردش خون شما را تحریک و بهبود می بخشد و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
دوچرخه سواری ماهیچه های قلب شما را تقویت می کند و سطح چربی خون را کاهش می دهد. تحقیقات همچنین نشان می دهد افرادی که برای کار دوچرخه سواری می کنند، دو تا سه برابر کمتر از مسافران اتومبیل در معرض آلودگی قرار دارند، بنابراین عملکرد ریه آنها بهتر خواهد بود. یک مطالعه در دانمارک که بیش از 14 سال با 30،000 نفر از افراد 20 تا 93 ساله انجام شد، نشان داد که دوچرخه سواری منظم مردم را از بیماری قلبی محافظت می کند.

 

6- سرطان و دوچرخه سواری

بسیاری از محققان رابطه بین ورزش و سرطان، به ویژه سرطان روده بزرگ و پستان را بررسی کرده اند. تحقیقات نشان داده است که اگر دوچرخه سواری کنید ، احتمال سرطان روده کاهش می یابد. برخی شواهد نشان می دهد که دوچرخه سواری منظم خطر ابتلا به سرطان پستان را کاهش می دهد.

 

دوچرخه کوهستان کراس مدل Speed Truck

ویژگی های این محصول:

  • مناسب: کودکان
  • سایز: 16
  • دسته: استیل
  • وزن: 8 کیلوگرم
  • سایز فریم: 17
  • طوقه : استیل
  • جنس فریم: استیل
  • دسته دنده : ندارد
  • کمک فنر عقب: ندارد
  • نوع ترمز: لقمه ای
  • دو شاخ: فلزی ساده

 

7- دیابت و دوچرخه سواری

میزان دیابت نوع 2 در حال افزایش است و یک نگرانی جدی در مورد بهداشت عمومی است. تصور می شود عدم فعالیت بدنی دلیل اصلی ایجاد این بیماری در افراد است. تحقیقات گسترده در فنلاند نشان داد که افرادی که بیش از 30 دقیقه در روز دوچرخه سواری می کنند 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند.

8. آسیب دیدگی استخوان، آرتروز و دوچرخه سواری

دوچرخه سواری قدرت، تعادل و هماهنگی را بهبود می بخشد. همچنین می تواند به جلوگیری از شکستگی کمک کند. در صورت ابتلا به آرتروز، دوچرخه سواری یک نوع ایده آل برای ورزش است، زیرا این یک ورزش کم تأثیر است که فشار کمی بر روی مفاصل وارد می کند. دوچرخه سواری به طور خاص به پوکی استخوان (بیماری لاغری استخوان) کمک نمی کند.

 

9. بیماری روانی و دوچرخه سواری

شرایط سلامت روان مانند افسردگی، استرس و اضطراب را می توان با دوچرخه سواری منظم کاهش داد. این به دلیل تأثیرات خود ورزش و به دلیل لذتی است که دوچرخه سواری می تواند برای شما به همراه داشته باشد.

10. دوچرخه سواری دستی و سلامتی

دوچرخه های دستی شبیه سه چرخه های خوابیده است اما به جای پدال پا با دست کار می کند. در صورت لزوم می توان از تسمه های ولکرو برای محکم نگه داشتن عقربه ها روی پدال استفاده کرد.
این سبک از سه چرخه باعث می شود که افراد قطع عضو، افراد آسیب دیده در ستون فقرات و افرادی که از برخی شرایط خاص مانند سکته مغزی بهبود می یابند، به عنوان نوعی ورزش و تفریح دوچرخه سواری کنند. دوچرخه سواران دستی از مزایای قلبی عروقی و هوازی مشابه سایر دوچرخه سواران بهره مند می شوند.

حرف آخر

دوچرخه سواری می تواند به شما در برابر بیماری های جدی مانند سکته مغزی، حمله قلبی، برخی سرطان ها، افسردگی، دیابت، چاقی و آرتروز محافظت کند. دوچرخه سواری برای همه سنین سالم، سرگرم کننده و نوعی ورزش کم تأثیر است.
میتوانید وقتی به مغازه، پارک، مدرسه یا محل کار می روید سوار دوچرخه شخصی خود شده و علاوه بر سلامت جسم، سلامت روح خود را تقویت کنید.