وسیله ورزشی مورد علاقه شما در ورزشگاه چیست؟ تردمیل؟ دوچرخه ثابت؟ اگر دوچرخه ثابت را دوست دارید، دوچرخه های نشسته را دوست دارید یا قائم؟ آیا اصلا تفاوتی بین این دو وجود دارد؟ برای پاسخ به این سوالات با دمبل همراه شوید.

اگر بخواهیم به زبان ساده تر تفاوت این دو را در نظر بگیریم، از نظر حالت سوار شدن با دیگری متمایز است. در هر حال، کالج پزشکی ورزشی آمریکا (ACSM)، دوچرخه های ثابت را یک وسیله ورزشی مطمئن و مؤثر برای ورزش عنوان کرد.

دوچرخه های ثابت، در هر دو حالت نشسته یا قائم، استرس کمتری را روی مفاصل ایجاد می کنند و به محض اینکه به نشستن روی زین یا صندلی آن برای مدت زمان طولانی عادت کرده اید، دیگر آزار دهنده نخواهند بود. به ویژه دوچرخه های نشسته موجود، گزینه مناسبی برای کسانی است که کمردرد دارند، زیرا این دوچرخه پشتیبانی بیشتری را برای کمر شما فراهم می کند. همچنین برای کسانی که تازه وارد دوچرخه سواری می شوند خوب هستند. نتیجه نهایی: یک دوچرخه ثابت نشسته می تواند یک تمرین قلبی عروقی را برای کاربرانش در هر سطحی از توانایی فراهم کند.

 

مزایای دوچرخه های ثابت نشسته

دوچرخه ثابت نشسته

انواع دوچرخه ثابت

دوچرخه های نشسته به دلیل فرمی که بدن روی آن قرار می گیرد در قسمت تحتانی کمر (ستون فقرات کمری) آسان تر است. در حالی که در دوچرخه های قائم بدنتان به صورت قوز کرده بر روی فرمان دوچرخه قرار میگیرد، پس دوچرخه های نشسته وضعیت بهتری را برای ستون فقرات فراهم می کنند.

دوچرخه های نشسته بر روی مفاصل فشار ملایم تری اعمال می کنند. کمر توسط صندلی تحت حمایت بهتری قرار می گیرد و زانوها و مچ پا از آسیب های احتمالی محافظت می شود.

واقعیت این است که صندلی های دوچرخه های نشسته بزرگتر هستند و این مسئله یکی از جذاب ترین ویژگی ها برای دوچرخه های ثابت به شمار می روند. یک دوچرخه قائم صندلی کوچکتری دارد و این مسئله می تواند برای بسیاری از افراد ناراحت کننده باشد.

دوچرخه های نشسته معمولاً ایمن تر هستند زیرا نمی توانید روی پدال های آن بایستید. این نکته بسیاری از صدماتی را که دوچرخه های قائم روی بدن ایجاد می کنند را از بین می برد.

دوچرخه نشسته برای اکثر افرادی که دارای مشکلات عصبی هستند نیز انتخاب خوبی است واین دوچرخه برای افراد در هر سطح از توانایی بدنی مناسب است. بی خطر است و فشار کمتری هنگام تمرین بر روی بدن ایجاد می کند.

با توجه به فشار کمی که بر بدن دارد، ریسک ایجاد درد را کاهش می دهد و می تواند قدرت بدن را افزایش دهد. اگر کمر و باسن شما تحت تأثیر آرتریت روماتوئید قرار دارد، در دوچرخه های نشسته بخاطر وضعیت ستون فقرات، در صورت افزایش وزن، این دو ناحیه در وضعیت بهتری قرار میگیرند.

دوچرخه ثابت لیواسترانگ مدل LS5-0R LS5.0R یک نمونه از دوچرخه های ثابت نشسته است که با طراحی مناسبی که دارد از ایجاد لرزش و سر و صدا هنگام استفاده جلوگیری میکند و به ورزشکار اجازه می دهد که تمرکز کامل خود را روی ورزش قرار دهد. پشتی صندلی حمایت خوبی از کمر دارد و هنگام ورزش فشاری روی کمر خود حس نمیکنید که این باعث می شود مهره های کمر و ستون فقرات از صدمه و آسیب در امان بمانند. در نتیجه امکان ورزش طولانی تری را برای شما فراهم می سازد. تکنولوژی FreeSpin موجود در این دستگاه از توقف و یا حرکت ناگهانی و سریع جلوگیری میکند و مفاصل را درمقابل صدمه دیدن در اثر این حرکات شدید حفظ می کند. نمایشگر این دستگاه آمار کالری، مسافت طی شده، زمان، ضربان قلب و …. را نمایش می دهد.

مزایای دوچرخه های قائم

دوچرخه ثابت قائم

انواع دوچرخه ثابت

 

دوچرخه های قائم هنگام تمرین در فضای باز، تمرین مداوم تری به شما می دهد.

همچنین این نوع دوچرخه ها این اطمینان را می دهند که همان عضلاتی که هنگام دوچرخه سواری در فضای باز درگیر هستند، بر روی این دوچرخه ها درگیر خواهند شد که این مسئله باعث تمرین و تحرک روی تمام اعضای بدن می شود. در حالی که در دوچرخه های نشسته اکثراً نیاز به استفاده از عضلات باسن، چهارسر ران، همسترینگ، ماهیچه ساق پاها و عضلات جلوی ساق پا دارد.

دوچرخه ثابت قائم عضلات شکمی را تحت تاثیر قرار می دهد زیرا باید بدن را به صورت قائم نگه دارید و در این حالت عضلات شکمی نیز حین ورزش درگیر می شوند. از آنجا که در دوچرخه های نشسته حالت خمیدگی در بدن ایجاد نمی شود، ماهیچه های شکمی در حالت چربی سوزی قرار نمی گیرد.

در دوچرخه های ثابت قائم عضلات دو سر جلو و پشت بازوها و شانه ها در حالت قائم قرار می گیرند و در حین تمرین درگیر می شوند.

دوچرخه های قائم جای پای کمتر و صندلی کوچکتری دارند، بنابراین فضای کمتری را در خانه یا سالن ورزشی می گیرند.

دوچرخه ثابت فیول مدل SU135-40 ساخت تایوان وسیله ای مناسب برای ورزش هوازی بالابردن گردش خون و چربی سوزی در منزل و باشگاه است. این دستگاه قابلیت تغییر ارتفاع نشیمنگاه برای خانم ها و آقایان با قدهای متفاوت را دارد. نمایشگر آن قابلیت نمایش ضربان قلب و امکان انتخاب برنامه های ست شده را دارد. دستگیره های این دستگاه نیز مانند صندلی آن قابل تنظیم شدن است.

 

دوچرخه ثابت تایتان فیتنس مدل 002E ساخت کشور چین است. قابلیت تنظیم کردن سختی پدال ها در 8 حالت مختلف، همچنین قابلیت تنظیم فاصله ی افقی و عمودی نشیمنگاه برای افراد با قدهای مختلف را دارد. قابلیت مفید دیگر این دستگاه امکان تنظیم کردن پایه های آن است که به شما امکان استفاده از این دوچرخه در سطوح غیرهمسطح را می دهد. نمایشگر دستگاه میزان کالری مصرفی، ضربان قلب، مسافت طی شده و زمان ورزش شما را نمایش می دهد.

 

کدام دوچرخه ثابت کالری بیشتری می سوزاند؟

آیا در هنگام تصمیم گیری بین دوچرخه نشسته یا دوچرخه قائم، نگران به حداکثر رساندن کالری و کاهش وزن هستید؟ هر کدام از دوچرخه ها مزایایی دارند که بسته به اهدافتان مورد توجه شما قرار خواهد گرفت. با این حال، هر دو دوچرخه کالری سوزی و درنتیجه کاهش وزن یکسانی در پی خواهند داشت. همه چیز بستگی به تمایل شما در تمرینات روزانه دارد و هرچه تلاشتان بیشتر شود، پیشرفت بیشتری خواهید دید. با نگاه کردن به ویژگی های فوق که برای هر کدام از دوچرخه ها گفته شده، تصمیم بگیرید که کدام دوچرخه برای شما مناسب خواهد بود، پس برای رسیدن به اهداف تناسب اندام خود فقط نیازمند تلاش خواهید بود.

انواع دوچرخه ثابت

انواع دوچرخه ثابت