اگر به طور معمول برای استفاده از دستگاه الپتیکال یا اسکی فضایی سالن بدنسازی خود باید در ساعت های اوج صبر کنید، تنها نیستید. دستگاه الپتیکال یکی از بهترین دستگاه های قلبی در تناسب اندام است. همچنین بهترین گزینه برای تجهیزات ورزش خانگی است.

چه چیزی در مورد این دستگاه کم فشار است که باعث محبوبیت آن می شود؟ این 10 مزیت را با دمبل بررسی کنید و تصمیم بگیرید.

مزایای دستگاه الپتیکال

1. افزایش قدرت استقامت و قلب

ورزش هوازی، که با عنوان کاردیو نیز شناخته می شود، بخش اصلی یک روال ورزش متعادل است. وقتی ورزش هوازی انجام می دهید، قلب و ریه های باید بیشتر کار کنند تا خون و اکسیژن بیشتری به عضلات وارد شوند.

دستگاه الپتیکال این امکان را می دهد که تمرین هوازی خوبی داشته باشید و می تواند قلب، ریه ها و عضلات را تقویت کند. این به نوبه خود می تواند به ایجاد استقامت بدن کمک کند.

با الپتیکال یا اسکی فضایی می توانید تمرینات با شدت زیاد و همچنین تمرینات قلبی با حالت پایدار را انجام دهید.

 

الپتیکال پروفرم مدل 450LE

ویژگی های این محصول:

  • ابعاد: 143x68x153 سانتی متر
  • وزن: 65 کیلوگرم
  • بازه ظرفیت وزنی: 100-125 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن: 120 کیلوگرم

 

✓ مزایا
  • صفحه نمایش دارد
  • نمایش سرعت دارد
  • نمایش ضربان قلب دارد
  • نمایش مصرف کالری دارد
  • برنامه دستی دارد
  • برنامه شخصی سازی دارد
  • دارای فن خنک کننده
✘ معایب
  • برنامه بر اساس توده چربی ندارد
  • حالت مسابقه ندارد
  • تغییرات شیب ندارد
  • قابلیت اتصال فلش ندارد
  • کلیدهای تنظیمات بر روی دسته ندارد

 

2. کالری سوزی زیاد

اگر به دنبال راهی برای افزایش کالری سوزی در مدت زمان کوتاه هستید، از الپتیکال یا اسکی فضایی استفاده کنید. بسته به میزان وزن شما، این دستگاه کاردیو می تواند در مدت زمان 30 دقیقه حدود 270 تا 400 کالری بسوزاند.

سوزاندن کالری بیشتر از مصرف می تواند به کاهش وزن کمک کند. برای افزایش کالری سوزی، شدت تمرینات الپتیکال را افزایش دهید.

3. کاهش فشار روی مفاصل

هنگامی که الپتیکال در دهه 1990 وارد بازار شد، دوندگان با مفاصل برجسته و صدمات بیش از حد٬ از این فکر که می توانند ضمن کاهش برخی فشارها بر روی مفاصلشان، سیستم قلبی عروقی خود را تقویت کنند٬ بسیار خوشحال بودند.

 

الپتیکال کراس فیتنس مدل VEGAS 200

ویژگی های این محصول:

  • ابعاد: 170*66*143 سانتی متر
  • وزن: 62 کیلوگرم
  • بازه ظرفیت وزنی: 100-125 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن: 150 کیلوگرم

 

✓ مزایا
  • صفحه نمایش دارد
  • نمایش سرعت دارد
  • نمایش ضربان قلب دارد
  • نمایش مصرف کالری دارد
  • برنامه دستی دارد
  • برنامه شخصی سازی دارد
  • دارای 24 برنامه تمرینی
  • قابلیت فلایویل دارد
✘ معایب
  • برنامه بر اساس توده چربی ندارد
  • حالت مسابقه ندارد
  • تغییرات شیب ندارد
  • قابلیت اتصال فلش ندارد
  • کلیدهای تنظیمات بر روی دسته ندارد

 

زانوها، مچ پا، باسن و سایر مفاصل می توانند هنگام دویدن یا انجام سایر تمرینات قلبی با ضربه بالا فشار ایجاد کنند. از آنجایی که پاهای شما هرگز پدال ها را با الپتیکال بلند نمی کند، این دستگاه یک نوع تمرین قلبی کم فشار را برای شما ایجاد می کند.

تمرین الپتیکال ( یا اسکی فضایی ) می تواند تحمل وزن را در مقایسه با دویدن، آهسته دویدن و تمرین های مشابه بطور قابل توجهی کاهش دهد. به عبارت دیگر، با الپتیکال می توانید آموزش را بدون سایش و پارگی که همراه با ورزش با ضربه زیاد است، ادامه دهید.

4. تاثیر بر بالاتنه و پایین تنه

دستگاه الپتیکال از معدود دستگاههای کاردیو است که می تواند تمرین بالاتنه و پایین تنه را با هم فراهم کند. نکته مهم در تمرینات بالا تنه توزیع یکنواخت وزن و مقاومت فرد است. به عبارت دیگر، بازوهای فرد با همان سرعتی که پاها حرکت داده می شود، تکان می خورد.

هنگامی که به طور صحیح انجام شود، الپتیکال می تواند گلوت، همسترینگ، چهار سر ران، قفسه سینه، پشت و عضلات دو سر را هدف قرار دهد.

 

الپتیکال مدل YK-CT94B

ویژگی های این محصول:

  • ابعاد: 94x44x163 سانتی متر
  • وزن: 38.5 کیلوگرم
  • بازه ظرفیت وزنی: 100-125 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن: 120 کیلوگرم
الپتیکال مدل YK-CT94B
7,950,000 تومان

 

✓ مزایا
  • صفحه نمایش دارد
  • نمایش سرعت دارد
  • نمایش ضربان قلب دارد
  • نمایش مصرف کالری دارد
  • برنامه شخصی سازی دارد
  • قلبلیت تنظیم سختی و نرمی در 8 درجه
✘ معایب
  • برنامه بر اساس توده چربی ندارد
  • برنامه دستی ندارد
  • قابلیت فلایویل ندارد
  • حالت مسابقه ندارد
  • تغییرات شیب ندارد
  • قابلیت اتصال فلش ندارد
  • کلیدهای تنظیمات بر روی دسته ندارد

 

5- افزایش چربی سوزی

به دلیل توانایی بالای کالری سوزش، الپتیکال ( یا اسکی فضایی ) می تواند در از دست دادن چربی بدن و تقویت عضلات در مدت زمان کمتری کمک کند، خصوصاً اگر روی مدت زمان استفاده از آن تمرکز کنید. برای به حداکثر رساندن چربی سوزی، باید روی شدت تمرین خود تمرکز کنید.

در نظر بگیرید که تمرینات الپتیکال را با نسبت 2 به 1 اضافه کنید: 30 ثانیه کار با شدت زیاد، به دنبال آن 15 ثانیه آهسته یا 60 ثانیه کار با شدت زیاد و به دنبال آن 30 ثانیه آهسته انجام می شود. حرکت پاهای خود را در طی دوره های آهسته متوقف نکنید. حرکت پدالها را ادامه دهید اما با شدت کمتر حرکت کنید.

 

6. هدف قرار دادن عضلات خاص پا

می توانید مقاومت و شیب پدال های پا را در الپتیکال تغییر دهید. با این کار می توانید عضلات مختلفی را در قسمت تحتانی بدن خود از جمله چهار سر ران، گلوت، همسترینگ و ساق پای خود را هدف قرار دهید.

با افزایش شیب، ممکن است قسمت پشت بدن شما حس سوزش ایجاد شود. اگر پدال های پا را پایین تر تنظیم کنید، ممکن است احساس کنید که چهار سر ران سخت تر کار می کند. به علاوه، از آنجا که پدال های پا به حالت معکوس می روند، می توانید جهت قدم خود را تغییر دهید و بیشتر روی همسترینگ و گلوت خود تمرکز کنید.

 

االپتیکال کراس فیتنس مدل ZEBRA 300

ویژگی های این محصول:

  • ابعاد: 120*62*161 سانتی متر
  • وزن: 48 کیلوگرم
  • بازه ظرفیت وزنی: 100-125 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن: 120 کیلوگرم

 

✓ مزایا
  • صفحه نمایش دارد
  • نمایش سرعت دارد
  • نمایش ضربان قلب دارد
  • برنامه دستی دارد
  • نمایش مصرف کالری دارد
  • برنامه شخصی سازی دارد
  • قابلیت فلایویل دارد
  • دارای 16 برنامه تمرینی
✘ معایب
  • برنامه بر اساس توده چربی ندارد
  • حالت مسابقه ندارد
  • تغییرات شیب ندارد
  • قابلیت اتصال فلش ندارد
  • کلیدهای تنظیمات بر روی دسته ندارد

 

7. بهبود تعادل بدن

ورزش هایی که تحمل وزن لازم دارند می توانند به تقویت استخوان ها کمک کنند. اما آیا می دانید این نیز می تواند تعادل شما را بهبود ببخشد؟ اگر مستقیم بایستید و دستگیره های الپتیکال را رها کنید، می توانید عضلات اصلی خود را هدف قرار داده و روی تعادل خود کار کنید.

فقط اطمینان حاصل کنید که مقاومت و شیب در سطح قابل تنظیم قرار گرفته اند تا بتوانید بدون استفاده از دستگیره ها با خیال راحت از دستگاه الپتیکال استفاده کنید.

 

8- حفظ تناسب اندام بعد از آسیب دیدگی

اگر جراحتی در بدن خود دارید و نمی توانید در فعالیت های بدنی منظم شرکت کنید، کار کردن روی الپتیکال می تواند راهی عالی برای ایجاد یا حفظ آمادگی جسمانی باشد. از آنجایی که این یک تمرین کم تأثیر است، نسبت به تمرینات با تأثیر زیاد مانند دویدن، آهسته دویدن یا پریدن٬ استرس کمتری را روی مفاصل ایجاد می کند.

کار کردن با دستگاه الپتیکال بعد از آسیب دیدگی ممکن است به شما در بازگرداندن دامنه کامل حرکت کمک کند. همچنین می تواند ضمن تقویت استرس از ناحیه آسیب دیده، به تقویت عضلات و مفاصل نیز کمک کند.

 

الپتیکال تایتان فیتنس مدل A5100G

ویژگی های این محصول:

  • ابعاد: 217x63x170 سانتی متر
  • وزن: 90 کیلوگرم
  • بازه ظرفیت وزنی: 150-175 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن: 150 کیلوگرم

 

✓ مزایا
  • صفحه نمایش دارد
  • نمایش سرعت دارد
  • نمایش ضربان قلب دارد
  • برنامه دستی دارد
  • نمایش مصرف کالری دارد
  • برنامه شخصی سازی دارد
  • قابلیت فلایویل دارد
  • دارای 14 برنامه تمرینی
  • دارای 16 سطح مقاومتی
  • Fan دو سرعته
  • قابلیت شارژ موبایل و دیوایس ها از برق تولید شده
✘ معایب
  • برنامه بر اساس توده چربی ندارد
  • حالت مسابقه ندارد
  • تغییرات شیب ندارد
  • قابلیت اتصال فلش ندارد
  • کلیدهای تنظیمات بر روی دسته ندارد

 

9- وجود گزینه های متفاوت

دستگاه های الپتیکال یا اسکی فضایی معمولاً انواع مختلفی از روالهای ورزشی از قبل برنامه ریزی شده را ارائه می دهند که از کوهنوردی، تمرین داخلی و سایر گزینه های قابل تنظیم تقلید می کنند که به شما در دریافت نوع تمرین مورد نظر کمک می کند.

 

10. یادگیری سریع

یکی از مزایای دستگاه الپتیکال این است که یادگیری نحوه استفاده از آن طولی نمی کشد. اگرچه منحنی یادگیری با این دستگاه نسبتاً آسان است، اگر قبلاً از آن استفاده نکرده اید، می توانید از مربی شخصی راهنمایی بخواهید. آنها می توانند نکاتی را در مورد چگونگی استفاده صحیح از آن و نوع تمرین که ممکن است برای اهداف تناسب اندام شما بهترین باشد به شما ارائه دهند.

هنگام شروع به سمت الپتیکال، ممکن است بخواهید فقط از پدال های پا استفاده کنید. پس از اینکه به حرکت دستگاه عادت کردید می توانید استفاده از دسته ها را نیز اضافه کنید.

 

معایب دستگاه الپتیکال

هیچ چیز به اندازه ای که به نظر می رسد کامل نیست و این شامل دنیای تناسب اندام نیز می شود. با تمام جوانب مثبت که استفاده از دستگاه الپتیکال به همراه دارد ، برخی از معایب آن را نیز باید در خاطر داشته باشید.

حرکت روی دستگاه الپتیکال کمی متفاوت از دویدن یا راه رفتن است، بنابراین ماهیچه های پا به طور متفاوتی فعال می شوند. اگر بدن با الگوهای جدید حرکت ماهیچه ها و الگوهای حرکتی سازگاری نداشته باشد، ممکن است این تفاوت در فعال سازی عضلات منجر به آسیب شود.

از آنجا که دستگاه الپتیکال یا اسکی فضایی نسبت به دویدن یا پیاده روی ضربه کمتری وارد می کند، به دلیل قرار گرفتن استرس کمتر روی پاها، ممکن است دستاوردهای کمتری در قدرت پا مشاهده کنید.

به دلیل این تأثیر کمتر،ممکن است در مقایسه با دویدن یا وزنه برداری، پیشرفت کمتری در تراکم استخوان ایجاد شود.

 

الپتیکال کراس فیتنس مدل NORDIC

ویژگی های این محصول:

  • ابعاد: 160*62*113 سانتی متر
  • وزن: 56 کیلوگرم
  • بازه ظرفیت وزنی: 125-150 کیلوگرم
  • حداکثر تحمل وزن: 150 کیلوگرم

 

✓ مزایا
  • صفحه نمایش دارد
  • نمایش سرعت دارد
  • نمایش ضربان قلب دارد
  • برنامه دستی دارد
  • نمایش مصرف کالری دارد
  • قابلیت فلایویل دارد
  • دارای 16 برنامه تمرینی
  • دارای 16 سطح مقاومتی
✘ معایب
  • برنامه بر اساس توده چربی ندارد
  • برنامه شخصی سازی ندارد
  • حالت مسابقه ندارد
  • تغییرات شیب ندارد
  • قابلیت اتصال فلش ندارد
  • کلیدهای تنظیمات بر روی دسته ندارد

 

حرف آخر

گنجاندن دستگاه الپتیکال یا اسکی فضایی در برنامه تناسب اندام می تواند به تقویت قلب، ریه ها و عضلات کمک کند، ضمنا تقویت استقامت، بهبود تعادل و سوزاندن کالری زیادی را نیز به همراه دارد. همچنین اگر مشکلات مفصلی دارید یا می خواهید تناسب اندام خود را بعد از آسیب دیدگی ایجاد یا حفظ کنید، گزینه ای عالی است.

این وسیله کم تأثیر برای بسیاری از سطوح آمادگی جسمانی گزینه خوبی است. اگر به دنبال تقویت پاهای خود و ایجاد تراکم استخوان هستید، مهم است که تمرینات دیگری را نیز در روال خود قرار دهید. این امر به ویژه برای دوندگان و ورزشکاران بسیار مهم است.