امروزه زندگی سالم و سالم ماندن در حال تبدیل شدن به یک روند عادی برای مردم است، ورزش و تناسب اندام برای بیشتر افراد به یک عادت جدید تبدیل شده است. در کنار هنر تناسب اندام، چیز دیگری که محبوبیت بیشتری پیدا می کند، استفاده از تشک های ورزشی یا اصطلاحا مت ورزشی است. در واقع، این تشک ها تبدیل به تجهیزات لازم برای تناسب اندام شده است. از این تشک ها یا مت ها می توان در ورزش های مختلف استفاده کرد، تا حین انجام تمرینات مختلف بدن شما را در وضعیت مطلوب نگه دارد.

اگر می خواهید واقعاً متناسب باشید، باید یک تمرین موثر برای خود پیدا کنید. در عین حال، نیاز دارید که تشک خوب پیدا کنید تا از تمرین خود احساس راحتی کنید، زیرا در بیشتر تمرینات روتین ورزشکاران ناچار به نشستن یا دراز کشیدن روی کف زمین هستند. تشک های ورزشی برای انواع مختلف تمرین به اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارند. تعداد زیادی از آن ها را می توانید در فروشگاه های ورزشی و یا در سایت های آنلاین پیدا کنید.

 

مشاهده انواع تشک ها و خرید محصول

 

چگونه بهترین تشک ورزشی را انتخاب کنیم؟

همانطور که می دانید، راحتی و بهداشت در ورزش بسیار مهم بوده و در حین تمرینات شکمی، ورزش های کششی و تناسب اندام، عنصر لازم در حرکات ورزشی هستند. برای داشتن امنیت در حین تمرین برای مدت طولانی، چه تشکی را باید خریداری کنید؟

انواع تشک ورزشی

توجه داشته باشید قبل از انتخاب ابتدا باید تصمیم بگیرید که هدف اصلی تشک چیست.

وقتی صحبت از تقسیم می شود، منظور دو نوع اصلی است:

تشک تمرین: یک تشک کلاسیک است که در سالن های بدنسازی و باشگاه ها پیدا می شود. این تشک به دلیل استفاده گسترده تشکی متمایز است. این تشک برای تمرین شکمی، حرکات کششی و پشتی مناسب خواهد بود. ابعاد استاندارد تقریباً 100cm x 50cm x 1cm است.

تمرینات بدنسازی و تشک یوگا: این تشک نسبت به یک تشک کلاسیک دارای طول بیشتری بوده و بسیار محبوب است. به دلیل داشتن سطح بزرگتر، برای تمرینات یوگا یا تناسب اندام مناسب است. ابعاد استاندارد این تشک تقریباً ۱۴۳cm x ۶۰cm x ۱cm است.

چگونه یک تشک ورزشی انتخاب کنیم؟

برای انتخاب یک تشک، باید ابتدا به انتخاب اندازه مناسب برای خود توجه کنید. مهمتر از همه، یک تشک باید با هدف مورد نظر در ذهن شما انتخاب شود. یک مت استاندارد و کوتاهتر برای تمرینات کششی یا حرکات بعد از تمرین کافی است. اما تشک های با طول بیشتر برای جلسات طولانی یوگا یا تناسب اندام بهتر است.

در مرحله بعد، لازم است به ضخامت آن توجه شود. نکته حائز اهمیت این است که تشک های ضخیم تر در برابر آسیب هایی که در طول عمر محصول متوجه آن هاست، مقاوم تر هستند. تشک های ضخیم تر از 0.7 سانتی متر انتخاب مناسبی هستند و شما با استفاده از آنها در طولانی مدت لذت خواهید برد. همچنین، به جنس تشک ها نیز توجه ویژه شود. قسمت بالایی تشک باید از سطح لغزنده ساخته شود زیرا پاکیزه نگه داشتن آن برای شما راحت تر خواهد بود اما وقتی صحبت از قسمت پایین است، تشک های ورزشی بدون لغزش بهترین هستند چون در هنگام ورزش هیچ چیز بدتر از تشکی که هر لحظه در حال حرکت به اطراف است وجود ندارد.

مورد آخر سوراخ های مخصوص آویز است که به ما در مراقبت از نظم در ورزشگاه کمک می کند. برخی افراد این مورد را غیر ضروری می دانند. با این حال، این قابلیت در سالن های ورزشی بزرگتر و سالن های بدنسازی بسیار مورد توجه است.

فواید تشک در هر نوع تمرین

۱- تشک ورزشی کف باشگاه

کف باشگاه ها معمولاً با تشک لاستیکی پوشانده شده است. گذشته از محافظت از کف، در بعضی از تمرینها برای رسیدن به هدف بزرگتری قرار داده می شوند. به عنوان مثال، هنگامی که شما در حال تمرین سنگین هستید، گاهی اوقات لازم است که وزنه های خود را کاهش دهید تا از صدمات جلوگیری کنید. بنابراین، اگر در حال انجام پرس نیمکت با دمبل، پرس سربار یا هالتر هستید، مطمئن شوید که یک تشک زیر شما وجود دارد. در غیر این صورت، در معرض خطر آسیب دیدگی قرار می گیرید.

برای کف باشگاه ها کف پوش هایی که از جنس فوم هستند انتخاب مناسبی خواهند بود. کف پوش تاتامی اینتکس در ابعاد 50x50x1 سانتی‌متر امکان این را دارد که کف باشگاه را با هر ابعادی پوشاند.

۲- تشک های یوگا و پیلاتس

یوگا و پیلاتس جزو ورزش هایی هستند که به تشک نیاز دارند زیرا تشک در این ورزش ها سطحی بدون لغزش ایجاد می کند. گذشته از این، تشک برای ورزش پیلاتس حائز اهمیت است چون در هنگام انجام این تمرینات، مانند کوسن برای ستون فقرات و مفاصل عمل می کند. این تشک های مخصوص معمولاً ضخامت کمی دارند. از آنجایی که بسیاری از حرکات پیلاتس نیاز به چرخش ستون فقرات دارند، در صورت عدم استفاده از یک تشک مناسب، می تواند درد و آسیب را برای ستون فقرات به همراه آورد.

از طرف دیگر، در تمرینات یوگا نیز هنگام انجام پوزیشن های مختلف به تشک نیاز دارید. اما در مورد یوگا، تشک های نازک تر لازم است، چون در این ورزش نیاز است که کف زمین را برای اجرای صحیح حرکات و تعادل احساس کنید.

برای خرید تشک ورزشی مناسب خود باید ببینید که زیرانداز با چه ضخامتی برای شما مورد نیاز است و چه مبلغی برای آن هزینه می کنید؟

زیرانداز یوگا مدل PVC برای افرادی که می خواهند زیراندازی با هزینه پایین داشته باشند مناسب است. ضخامت این تشک ۶ میلی متر بوده و در ابعاد 61×173 سانتی‌متر عرضه شده است. جنس آن فوم PVC است و به همین دلیل قابل شست و شو است. سبک و قابل حمل و دارای کیف کاور است.

اگر به دنبال تشکی برای یوگا با ضخامت بیشتری هستید زیرانداز یوگا گلدن استار ضخامت 8 میلی متر و در ابعاد 60×172 سانتی‌متر انتخاب خوبی است. جنس این زیرانداز فوم فشرده است و باید توجه کنید که قابل شست و شو نیست.

زیرانداز یوگا آذیموس مدل TPE نیز با ضخامت ۶ میلی متر و در ابعاد 173 × 61 سانتی‌متر است. جنس آن فوم PVC، قابل شست و شو، بدون عطر و کاراید است. نکته مهم این زیرانداز این است که قابل بازیافت است.

 تشک ایرکس مدل Fitline 180 نیز برای طرفداران پیلاتس پیشنهاد می شود. این تشک با ضخامت ۱۰ میلی متر با ابعاد 180*60 سانتی‌متر است. می توانید از این تشک برای یوگا نیز استفاده نمایید. فوم نرمی دارد و قابل شست و  شو است.

 

 

در ساخت این تشک از فوم closed cell برای جلوگیری از نفوذ آب و آلودگی استفاده شده و دارای روکش نهایی ضد میکروب است.

تشک ژیمیناستیک

بیشتر اوقات، ژمیناستیک کاران ترجیح می دهند روی تشک کفش نپوشند. این امر به این دلیل است که آنها ترجیح می دهند بدن خود را آزادانه حرکت دهند. بیشتر مواقع تشک ها از لاستیک با کیفیت و مرغوب ساخته شده اند. به همین دلیل معمولاً از تشک لاستیکی استفاده می کنند تا از لغزندگی حین ورزش جلوگیری شود. اکثر ژیمناستیک کاران و ورزشکاران هر روز تمریناتی را روی زمینی با مساحت بسیار زیاد انجام می دهند، در این حالت آنها قادر خواهند بود بدن خود را در جهت های مختلف و بدون ترس از افتادن روی تشک ها حرکت دهند.

از تشک های ژمیناستیک جذاب برای استفاده در خانه یا سالن ها تشک های تاشو است. تشک ژیمناستیک مدل MAT01 تشکی مناسب برای علاقه مندان به ژمیناستیک است. این تشک در ابعاد 210x100x5 سانتی‌متر و قابل شست و شوست. این تشک از جنس فوم پلی‌اتیلن و کاور آن از جنس برزنت پلی استر است.

تشک های ورزشی

اگر در حال انجام تمرینات زمینی، در خانه، در استودیو یا در سالن ورزشی هستید، مطمئناً در حال استفاده از یک تشک ورزشی هستید. این مسئله به این دلیل است که بدون استفاده از تشک شما مجبورید باسن، زانوها، استخوان لگن یا ستون فقرات خود را بر روی یک کف سخت قرار دهید و این ممکن است باعث احساس درد در شما شود، به این دلیل ممکن است شما به مرور از فشار آوردن به بدن خود در تمرینات روزمره خودداری کنید.

بیشتر تشک های ورزشی ارزان قیمت هستند، اما مطمئناً در دراز مدت باعث درد و صدمه نمی شود. استفاده از تشک های ورزشی بسیار مهم هستند، به خصوص هنگامی که شما به طور مرتب حرکات کرانچ، لیفت پا و سایر تمریناتی از این دست را انجام می دهید و نیاز است که حین تمرین روی زمین دراز بکشید یا روی زانوها بایستید.

فواید استفاده از تشک ورزشی

پس از دانستن اهمیت تشک در انواع مختلف تمرینات، به بررسی فواید این نوع تشک ها می پردازیم:

۱- تشک ها می توانند هنگام ورزش کردن به شما امنیت و ایمنی بدهند: استفاده از تشک هنگام ورزش می تواند به شما کمک کند و ایمنی شما را بخصوص در هنگام انجام تمرینات روتین روی زمین یا سطح لغزنده ایجاد کند. گذشته از آن، تشک می تواند به تعادل و تثبیت بدن حین ورزش نیز کمک کند. هنگامی که شما یک تمرین مناسب برای روتین خود پیدا کردید، می توانید اطمینان حاصل کنید که بدن شما در جای درست خود روی تشک قرار خواهد گرفت، مهم نیست که چه حرکاتی انجام دهید و چه کاری را انجام دهید.

۲- تشک ها می توانند در حین تمرینات به شما آرامش ببخشند: یک تشک تمرینی باعث ایجاد حالت ارتجاعی اضافی بین کف و بدن می شود. این امر برای افرادی که زانو، باسن و مچ دست حساس دارند ضروری است.

۳- تشک ها می توانند فضای شخصی برای شما فراهم کند: هنگامی که در سالن ورزشی، استودیو یا در کلاس یوگا از تشک استفاده می کنید، می توانید از آن به عنوان وسیله ای برای جدایی خود بین فضای کاری شخصی و فضای افراد دیگر در آن مکان استفاده کنید. همچنین در مکان هایی که افراد دیگر نیز در یک اتاق همزمان با شما ورزش می کنند، می توانید از فضای اطراف تشک خود استفاده کنید تا سایر وسایل ورزشی خود را کنارتان قرار دهید و فضای امنتری برای شما حین ورزش فراهم می کند.

۴- استفاده از تشک باعث پاکیزگی می شود: حین ورزش، برای برخی افراد مهم نیست که کثیف می شوند. با این حال، اگر شما جزو کسانی هستید که می خواهید یک لایه محافظ بین کف و بدن خود ایجاد کنید، پس استفاده از یک تشک در هنگام ورزش برای شما مفید است. این امر برای كسانی كه معمولاً تمرینات خود را در جاهای دیگر به غیر از خانه خود انجام می دهند، ضروری است. وقتی در کلاس های یوگا شرکت می کنید، بهتر است تشک شخصی خود را همراه خود داشته باشید. بله، استودیوهایی وجود دارند که تشک های خود را در اختیار دانش آموزان خود قرار می دهند که می توانند از آنها استفاده کنند، اما داشتن تشک شخصی بهتر است. همین موضوع در سالن های بدنسازی و سایر مناطق نیز وجود دارد.

اینها مزایایی است که می توانید با استفاده از تشک در ورزش بدست آورید. بنابراین، اگر با انجام تمرینات منظم به دنبال تناسب اندام بیشتر هستید، ممکن است به این فکر کنید که تشک ورزشی خود را خریداری کنید. مطمئناً این کار به شما کمک می کند تا بیشترین استفاده را از روتین خود داشته باشید و همچنین امنیت و راحتی خود را حفظ کنید.

 

مشاهده انواع تشک ها و خرید محصول