همانطور که می دانید ورزش منظم یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بدن خود انجام دهید. داشتن بدنی فعال به دلایل مختلف بسیار ضروری است و واضح است که تنها دلیل آن نگه داشتن وزن در حد قابل قبول نیست. امروز در نظر داریم تا در مورد مزایای استفاده از تردمیل ها و اینکه چرا دویدن روی آن می تواند بهتر از دویدن در فضای بیرون باشد، صحبت کنیم.

به طور کلی، دویدن برای سلامتی بدن بسیار عالی است، مخصوصا وقتی در خانه خود تردمیل دارید! مزایای بهداشتی بی شماری برای وجود یک تردمیل در خانه وجود دارد. با هم به بررسی دقیق درباره تردمیل ها و فوایدی که برای شما به ارمغان می آورند خواهیم پرداخت.

۱-کاهش ضربه و فشار به مفاصل

یکی از مزایای بزرگ هنگام کار بر روی تردمیل این است که باعث می شود ضربه بسیار کمتری در هنگام دویدن به زانوها یا ستون فقرات وارد شود. همچنین در هنگام پیاده روی بر روی پیاده رو، خاک یا سایر سطوح یکنواخت و سخت، به پاهای شما فشار زیادی وارد می شود ، خصوصاً وقتی سریع راه می روید که در نهایت می تواند باعث ایجاد مشکلات مچ پا، زانو و کمر شود زیرا سنگفرش یا آسفالت پیاده رو سخت است و قدم زدن در صخره ها نیز جزو روش های اشتباه است و کمکی به سلامت بدن نمی کند. اینها مشکلاتی هستند که می توانند در پیری بسیار شدید شوند و حتی با افزایش سن باعث ایجاد مشکلات و درد در ناحیه استخوان ها نیز شوند.

استفاده از تردمیل راه بسیار عالی است زیرا تردمیل ها دارای سطح نسبتاً نرمی برای دویدن هستند و البته ورژن های جدید تردمیل ها دارای سیستم جذب شوک هستند. این بدان معنی است که مفاصل شما متحمل ضربه کمتری خواهد بود. این واقعیت نیز وجود دارد که تردمیل یک سکوی ثابت را برای شما ایجاد می کند و شما در طول دویدن از چیزی سورپرایز نمی شوید. به علاوه سطحی قابل اعتماد را براي شما فراهم مي كنند و شما اطمینان دارید که این وسیله نمي تواند باعث درد مفاصل یا دردهاي ديگر شود.

۲- تحت کنترل بودن بدن روی تردمیل

مزایای دیگر استفاده از تردمیل این است که همه چیز در اطراف شما به طور کامل تحت کنترل است. و این بسته به سطح تناسب اندام شماست چون ممکن است بخواهید تمرینی سبک داشته باشید یا ممکن است یک دونده باتجربه باشید که می خواهد یک تمرین شدید داشته باشد. نکته این است که به وسیله تردمیل می توانید تمام جنبه ها را کنترل کنید تا سطح تناسب اندام خود را تا حد یک ورزشکار حرفه ای بالا ببرید.

به وسیله تردمیل گرم شدن و خنک شدن بدن شما، سرعت و تمایل و حتی میزان انرژی شما برای مدت معینی کنترل می شود. برای افراد در هر سطح آمادگی جسمانی بسیار عالی است زیرا می توانید تمرین را به دلخواه خود تنظیم کنید. حتی اگر مبتدی باشید می توانید تردمیل را متناسب با بدن خود تنظیم کنید و این نکنه را در نظر داشته باشید که شما برای همیشه مبتدی نخواهید بود!

بعلاوه بیشتر تردمیل ها از قابلیت برنامه ریزی نیز برخوردار هستند، بنابراین می توانید سرعت اجرای خود را در منطبق بر دقیقه، کیلومتر و سرعت مد نظر خود نیز سفارشی کنید. بهترین مورد درتردمیل این است که می دانید سطح آمادگی بدن شما چقدر است و چقدر فشار را تحمل می کند که این به لطف ردیاب های تناسب اندام و مانیتور ضربان قلب امکان پذیر است و اکنون بسیاری از مدل های تردمیل این قابلیت را شامل می شوند و می توانید پیشرفت خود را در طی یک دوره زمانی مشخص مشاهده نمایید.

۳ شبیه سازی دوره های مسابقه

یکی دیگر از مزیت های مهم دویدن بر روی تردمیل این است که می تواند به شما کمک کند تا برای مسابقه بزرگ بعدی خود یا یک ماراتن فوق العاده طولانی با سهولت تمرین کنید. قابلیت برنامه ریزی تنها شرط لازم نیست و این بدان معنی است که می توانید یک مسابقه واقعی را با آنها شبیه سازی کنید. درحالی که می توانید سرعت و شیب تردمیل را نیز کنترل کنید و این برای روز مسابقه واقعاً مفید است. توانایی تمرین برای یک مسابقه در شرایطی که امکان نزدیک شدن به حد واقعی را دارید بسیار مهم است و می تواند تفاوت زیادی را در برد یا از دست دادن مسابقه برایتان ایجاد کند.

اگر می دانید که زمین و مسیر مسابقه بعدیتان چطور است، می توانید آمار آن را مانند شیب و سرعت، در دستگاه تردمیل برنامه ریزی کنید تا بتواند وضعیت شما را به بهترین شکل شبیه سازی کند. برای هر تپه ای که در راهتان باشد، می توانید ماه ها قبل از اجرای مسابقه، به معنای واقعی کلمه روی آن را حساب کنید. برخی از جدیدترین مدلهای تردمیل با نرم افزار تخصصی شبیه سازی مسابقه ارائه می شوند.

۴- سلامت روان و انگیزه 

نکته مهم دیگری که از دویدن روی تردمیل به دست می آورید این است که واقعاً می تواند به عملکرد بهتر مغز شما کمک کند، سالم تر باشد و باعث شود احساس خوشبختی بیشتری به وجود آورد. اولین دلیل این امر این است که دویدن و تمرین های هوازی مانند دوچرخه سواری باعث می شود تا مغز شما مقدار اندورفین های بیشتری را آزاد کند. اندورفین ها ترکیبات شیمیایی در مغز شما هستند که باعث خوشحالی شما می شوند. بنابراین دویدن روی تردمیل در خانه می تواند به طور مستقیم در تسکین افسردگی و اضطراب نقش داشته باشد.

احتمالاً شنیده اید که زمانی که یک دونده مسافت بسیار دوری را طی می کند، احساس سرخوشی و خوشبختی بی حدی دارد. برای برخی ، ممکن است احساس شود که شما قرص های شادی آور مضرف کرده اید، اما این به دلیل وجود آندورفین های طبیعی ناشی از دویدن است. در حقیقت هورمونی به نام اندوکانابینوئید هنگام ورزش در بدن تولید می شود و یکی دیگر از مواد شیمیایی ای است که در مغز که به طور طبیعی ترشح می شود و باعث احساس خوشحالی در شما می شود.

احساس سعادتمندی به طور منظم باعث می شود شما از هر تمرین رضایت بیشتری داشته باشید ، به این ترتیب با دادن انگیزه بیشتر باعث می شود تا دفعه بعدی حتی سخت تر کار کنید. توانایی کنترل کامل شیوه دویدن نیز یک عامل انگیزشی بزرگ است. بعلاوه این واقعیت وجود دارد که می توانید به محض اجرای تردمیل خود به موسیقی گوش دهید ، کتاب بخوانید یا حتی تلویزیون تماشا کنید. به لطف گزینه های زیادی که تردمیل به شما می دهد ، پیدا کردن انگیزه برای دویدن هرگز از این ساده تر نبوده است.

۵- سلامت قلب

شاید یکی از بزرگترین مزایایی که به طور مرتب با دویدن به همراه خواهید داشت این باشد که برای سلامتی قلب و عروقتان بسیار عالی است. ورزش منظم هوازی به افزایش قدرت قلب و گردش خون در بدن کمک می کند. گردش بیشتر در واقع به این معنی است که ماهیچه های شما اکسیژن بیشتری دریافت می کنند، بنابراین می توانند مدت طولانی تر کار کنند و شما هر بار نتیجه بهتری بدست آورید.

قلب قوی تر همچنین به معنی کاهش فشار خون است ، چیزی که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا ضروری است و می تواند در پیشگیری از بیماری های قلبی موثر باشد و ریسک خطر حمله قلبی را به شدت کاهش دهد.

یکی دیگر از مزایای قلبی که از دویدن روی تردمیل به دست می آورید این است که کلسترول بد را کاهش داده و کلسترول خوب را افزایش می دهد. این امر با پیشگیری از انسداد چربی در شریان های شما، به مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی کمک می کند. از طرف دیگر ، بسیاری از تردمیل ها دارای مانیتور ضربان قلب هستند که به شما این امکان را می دهد تا در صورت نگرانی از سلامت قلب خود، میزان ضربان قلب خود را از مانیتور کنید.

۶- امنیت و راحتی 

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم دویدن روی تردمیل راحتی و سهولت در انجام این کار است و برای دویدن روی آن نیازی به جایی نیست. برای ورزش لازم نیست به باشگاه بروید و دیگر مجبور نیستید تا در جاده یا خیابان به این کار بپردازید. داشتن یک تردمیل بسیار راحت است زیرا می توانید در هر ساعت از روز به راحتی کار کنید و حتی می توانید در حین انجام این کار تلویزیون تماشا کنید.

دویدن روی تردمیل بسیار ایمن تر از دویدن در فضای باز است. از این جهت امن تر است زیرا نمی توانید در هنگام دویدن در پیاده رو یا جاده خطربرخورد با ماشین ها وجود دارد که این مسئله ای بسیار مهم علی الخصوص در طول شب است. این امر به ویژه در مورد خانم ها که در هنگام دویدن در معرض آزار و اذیت هستند نیز صادق است.

۷- کاهش وزن از طریق تردمیل

دلیل بعدی اینکه چرا دویدن بر روی تردمیل عالی است ، این است که می تواند به سرعت در کاهش وزن کمک کند. دویدن بر روی یک تردمیل می تواند به راحتی 100 کالری را برای هر کیلومتر برای شما بسوزاند. بنابراین اگر 6 کیلومتر در یک ساعت دویدید می توانید 600 کالری بسوزانید که خیلی زیاد است. اگر با بیشترین سرعت روی تردمیل می دوید می توانید کالری بیشتری بسوزانید و تمرینی جدی به تمرینات خود اضافه کنید. به علاوه دویدن در مقایسه با سایر تمرینات هوازی مانند دوچرخه سواری برای کاهش وزن بهتر است.

۸- عضله سازی با تردمیل

شما ممکن است فکر کنید که دویدن فقط برای سلامت قلب و بالا بردن استقامت شما مفید است ، اما قطعاً اینگونه نیست زیرا اثرات خیلی بیشتری روی بدن شما خواهد داشت. عمل دویدن باعث حرکت عضلات بدن شما می شود و این امر موجب عضله سازی در بدن خواهد شد. هرچه بیشتر بدوید، عضلات پاها بزرگتر می شوند و هرچه عضله پا بزرگتر شوند، قوی تر خواهند شد. بسته به نحوه عملکرد شما، با در نظر گرفتن انعطاف پذیری عضلات شکمی، می توانید به افزایش قدرت بدنی خود نیز کمک کنید. دویدن حتی می تواند روی عضلات بازویتان که در حین دویدن آنها را تکان می دهید، اثر گذار باشد. دویدن روی یک تردمیل واقعاً فواید بی پایان دارد.

۹- افزایش انعطاف پذیری مفاصل

انعطاف پذیری مفاصل از نظر داشتن تحرک و صاف ماندن بویژه در سنین بالاتر بسیار مهم است. افزایش انعطاف پذیری مفصل می تواند با بیماری های زوال استخوان، آرتروز و سایر شرایطی که انعطاف پذیری را محدود می کنند ، مقابله کند. دویدن روی یک تردمیل به طور منظم باعث کاهش خطر ابتلا به شرایطی می شود که انعطاف پذیری و تحرک را محدود می کند یا اگر این امر شما را در این شرایط متوقف نکند ، حداقل باعث کندی آنها شده وبدن شما را فعال تر نگه می دارد.

۱۰- سهولت در استفاده از تردمیل

چیزی که عموما در مورد تردمیل ها مهم است این است که کار با آنها بسیار آسان بوده و برای تنظیم و راه اندازی آنها به هیچ دانش یا تخصص خاصی احتیاج نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند دکمه را روی صفحه کنترل فشار دهید ، تنظیمات مورد نظر خود را انتخاب کرده و شروع به کار کنید. حتی اگر تردمیل را به طور کامل درک نکنید ، همه این تنظیمات در دفترچه راهنما قابل رویت است.

۱۱- افزایش تراکم استخوان

یکی از فواید بسیار عالی در مورد دویدن به طور منظم این است که به شما در افزایش تراکم استخوان کمک می کند. چیزی که چگالی استخوان به آن اشاره دارد، میزان مواد معدنی موجود در استخوان های شما است که به استحکام و دوام آنها کمک می کند. هر چقدر بیشتر بدوید، مواد معدنی بیشتری در استخوانهای شما وجود خواهد داشت، بنابراین بدین وسیله آنها را قوی تر کنید. تراکم استخوان در مبارزه با بیماری هایی مانند پوکی استخوان (بیماری است که باعث می شود استخوان هایتان شکننده و مفاصلتان دردناک شوند) کمک می کند. تمرینات استقامتی مانند دویدن برای تقویت استخوان ها بسیار عالی است، به علاوه تردمیل یک راه عالی برای دویدن بدون آسیب به مفاصل است زیرا به دلیل داشتن تمرین ضربه کمتری به مفاصل می زند.